РОЗРОБКА КЛАСНОЇ ГОДИНИ: "ЯК ПОДОЛАТИ КОНФЛІКТ" 

(10  КЛАС)

Тема: "Як подолати конфлікт?"

Мета: сприяти формуванню позитивного ставлення до людини, пробуджувати бажання оволодіти навичками спілкування; спонукати дітей до співпраці, взаєморозумінню

Завдання:  формувати уявлення учнів про різні варіанти людського спілкування; учити уникати конфліктних ситуацій і своєчасно вирішувати їх; на конкретному прикладі розглянути моделі поведінки особистості в конфліктних ситуаціях; ознайомити учнів з поняттями: "конфлікт"

Вік: 10 клас
Очікувані результати:  учні ознайомились  з поняттями: "конфлікт";  навчилися уникати та розв'язувати конфліктні ситуації

Форми: година спілкування, групова

Методи: бесіда, мозковий штурм, тестування, дискусія,  ситуаційно - рольова гра

Обладнання: комп'ютер, презентація, тест
Попередня підготовка: подумати, що таке конфлікт та шляхи його розв'язання

 

Хід класної години:

I. Організаційний момент класного часу

1. Вступне слово класного керівника

Класний керівник: Добрий день, хлопці та дівчата. Сьогодні я хотіла б запитати у вас. Куди ми поїдемо на осінніх канікулах?До Львова або до Києва?

(Учні починають викрикувати свою точку зору, перебиваючи один одного)

Класний керівник: Мені все зрозуміло! Поки ви ще не готові відповісти, ви перекрикуєте, а не слухаєте один одного. Скажіть мені, що в нас зараз відбувалось? (Учні: суперечка,базар...)

Класний керівник: А до чого може привести суперечка, якщо так і не домовитись? (Учні: Суперечка може привести до конфлікту)

Класний керівник: Молодці, ви вже мабуть  здогадалися, що темою нашої класної години є: "Як подолати конфлікт?" (Сайт 1)Я вам хочу зачитати епіграф класного часу, англо-німецького філософа, соціолога, політолога Ральф Густава Дарендорфа.

(Слайд 2)

                                                                        "Той, хто вміє впоратись с конфліктами                 шляхом їх визнання та регуляції, бере під свій контроль ритм історії...”

                                                                                                                 ( Р.Дарендорф)
 

 Класний керівник: Чи можуть бути у всіх однакові інтереси, переконання, погляди? Ні. А в кого колись були конфліктні ситуації? З якими людьми ви найчастіше конфліктуєте? Чому? Що найчастіше є для вас причиною конфлікту?
  (Розмірковування учнів). Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово "конфлікт"? (Учні: війна, гнів,бійка, страх, роздратування, батьки...)

II. Основна частина

1. Бесіда. Визначення поняття «конфлікт».(Слайд 3)

Класний керівник: Що ж означає слово «конфлікт»? Які асоціації воно викликає?
(Розмірковування учнів)

Класний керівник: Давайте подивимося, як говорили про конфлікт письменники та їх герої та яке визначення цього слова дано в Вікіпедії - вільної енциклопедії. Будь ласко увага на екран.

Стівен Кінг. Безсоння (Слайд 4)
... В житті конфлікти вирішуються зовсім не так, як це буває в кіно. У житті вони взагалі не вирішуються, а просто тягнуться і тягнуться, поки тихо не вичерпуються самі собою ... Вони просто висихають, як брудні калюжі на сонці.
Альбер Камю. Падіння (Слайд 5)
Треба, щоб що-небудь трапилося,  ось пояснення більшості людських конфліктів. Треба, щоб що-небудь трапилося незвичайне, нехай навіть рабство без любові, нехай навіть війна або смерть! Хай живуть похорони!
Шерлок Холмс: Гра тіней (Слайд 6)
Глибоко в нашій свідомості живе невситима жага конфлікту. Ви воюєте не так зі мною, скільки з людською природою.
Євген Михайлович Малишев (Слайд 7)
Конфлікт - це перетин інтересів. Винних немає. Є тільки причини.
Японське прислів'я (Слайд 8)
Уступай дорогу дурням і божевільним.

Класний керівник: В усіх цих висловах є свій сенс. Вони усі різні як і люди, але усі ці думки мають право на існування. А ось як, нам Вікіпедія пояснює слово "конфлікт". (Слайд 9)

Конфлікт - найбільш гострий спосіб усунення протиріч в інтересах, цілях, поглядах, що виникають у процесі соціальної взаємодії, що полягає в протидії учасників цієї взаємодії і звичайно супроводжується негативними емоціями, що виходить за рамки правил і норм. Конфлікти є предметом вивчення науки конфліктології.

2. Тест «Конфліктна Ви особистість?»  (Слайд 10)

 Класний керівник: Давайте за допомогою тесту, ми виявимо конфліктні ви чи ні. У кожному питанні виберіть по одній відповіді, найбільш відповідному Вашій поведінці.
Запитання:
1. У громадському транспорті почалася суперечка на підвищених тонах. Ваша реакція?
а) не беру участі;

 б) коротко висловлююся на захист сторони, яку вважаю правою;

 в) активно втручаюся, ніж «викликаю вогонь на себе».

2. Виступаєте на зборах (класних годинах) з критикою?

а) ні; б) тільки якщо для цього маю вагомі обставини;

в) критикую з приводу

3. Чи часто сперечаєтеся з друзями?

а) тільки якщо ця людина необразлива;

б) лише з принципових питань;

в) спори - моя стихія.

4. У їдальні на обід подали недосолене блюдо. Ваша реакція?

a) не буду піднімати бучу через дрібниці;

б) мовчки візьму сільничку;

в) не втримаюся від зауважень.

5. Якщо на вулиці, в транспорті Вам наступили на ногу:

а) з обуренням подивлюся на кривдника;

б) сухо зроблю зауваження;

в) висловлюся, не соромлячись у виразах.

6. Якщо хтось із близьких купив річ, яка Вам не сподобалася:

а) промовчу;

б) обмежуся коротким тактовним зауваженням; в) влаштую скандал.

7. Не пощастило в лотереї. Як до цього поставитеся?

а) постараюся здаватися байдужим, але дам собі слово ніколи більше не

брати участь в ній;

б) не сховаю досаду, але віднесуся до того, що сталось з гумором, пообіцявши взяти реванш;

в) програш надовго зіпсує настрій.

Оцінка:
Оцініть отримані результати: кожну відповідь «а» - 4 бали; «Б» - 2 бали; «В» - 0. Підрахуйте загальну суму набраних балів.

Від 20-28 балів. Ви тактовні і миролюбні, йдіть від конфліктів і суперечок, уникаєте критичних ситуацій на роботі і вдома. Може тому іноді називають Вас пристосуванцем.
Від 10-18 балів. Ви має славу людина - конфліктна. Але насправді конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі засоби вичерпані. При цьому не виходите за рамки коректності, твердо відстоюєте свою думку. Все це викликає до Вас повагу.

До 8 балів. Конфлікти і суперечки - це Ваша стихія. Любите критикувати інших, але не виносьте критики на свою адресу. Ваша грубість і нестриманість відштовхує людей. З Вами важко як на роботі, так і вдома. Постарайтеся перебороти свій характер.
Класний керівник: Дякую за відвертість. Звичайно ми усі різні і цього не змінити. Всі ви особистості, які мають свою точку зору. Але я пропоную сьогодні спробувати зрозуміти. Чому виникають конфлікти? Як їх можна вирішити?

 3. Мозковий штурм  "Чому виникають конфлікти?" (Слайд 11)

Учні:   -  через різні погляди

            -   з бажаннями, прагненнями , потребами

            -  у зв’язку з розподілом влади
             - суперництво, нетерпимість, ворожість
             - різні інтереси
              - через гроші ...

 

Які ви вважаєте шляхи виходу з конфліктів?

(Учні розмірковують. Можливі відповіді.  Позитивні: гумор, поступка, компроміс.  Негативні: погрози, насильство, грубість, приниження).

Класний керівник: Як бачите, шляхів виходу з конфлікту багато.  А ви впевнені, що погрози та грубість можуть розв'язати конфлікт? Якщо ваш друг буде вас принижувати при вирішенні конфлікту, це вас влаштує і залишить вас друзями? (Учні: Ні!)  Пам'ятайте про це!

4. Робота в групах. Рольова гра.(Слайд12)

Класний керівник: Для того, щоб навчитися вирішувати конфліктну ситуацію, потрібно навчитися усвідомлювати масштаби розбіжностей і відкрито обговорювати їх. Зараз ми спробуємо дати рішення житейським конфліктним ситуаціям, які траплялися у вас в житті.

(Учні діляться на групи та придумують конфліктну  ситуацію для іншої групи. Наприклад: Ти хочеш сьогодні зустрітись з другом, а батьки не дозволяють, між вами виникла конфліктна ситуація. Через декілька хвилин команди повинні зіграти конфлікти та способи їх розв'язання.) 

 Класний керівник: Ви дуже добре відчули дані вам конфліктні ситуації мені дуже приємно, що ви їх усі вирішали. Завдяки чому ви вирішили більшість життєвих конфліктів? Як називається спосіб, коли кожна сторона йде на часткові поступки заради загального зручності. (Учні: Конфлікт можна вирішити на основі компромісу.

 Класний керівник: Так ви праві, компроміс - це угода представників різних точок зору і інтересів на основі взаємних поступок. Мистецтво компромісу доступно тільки морально і соціально зрілої особистості.(Слайд 13)

І якщо людина яка знаходиться поруч з тобою, відрізняється від тебе, це не означає, що вона гірша за тебе. Вона просто інша, зі своїми особливостями, зі слабкими і сильними сторонами.

III. Рефлексія.

Класний керівник:  А тепер скажіть мені куди ми поїдемо: до Києва або до Львова?  І як нам вирішити це питання? (Учні: слухаючи один одного, пропонують компромісні варіанти).

 Класний керівник:   Чому вас навчила наша класна година? Які у вас залишились враження? Чи з'явилося бажання скористатися способами запобігання та погашення конфліктів? (Учні:... ). Дякую вам, за гарно проведений час. Я вам бажаю, залишатися людиною у будь яких ситуаціях. Вихід є завжди! (Слайд 14)

 

Використанні джерела:

1.  "Збірник психологічних тестів" / Укладачі: Л.А.Богатова, В.В.Герасімова, Л.А.Кудряшова, І.А.Радчук.-Казань: КНВО ОТІ, 2007.

2.  Підлітки XXI століття. Психолого - педагогічна робота в кризових ситуаціях. Т.А.Фальковіч, Н.В.Висоцкая, Н.С.Толстоухова.Издательство «Вако», 2006р.

3. Скотт Джинни Г. Способы разрешения конфликтов. Киев, 1991.

4. http://itmydream.com/citati/konflikt/5/

5. https://ru.wikipedia.org/wiki

6. http://studopedia.net/4_25125_vidi-konfliktiv.html